16 April 2017

# resepi masakan

RESEPI PECAL JAWA SIMPLE MAMA

ASSALAMUALAIKUM...
Semalam mama ke Mydin Bandar Baru Uda nak cari barang...saja jer nak beli barang kat Mydin tu sebab barang yang dijual di Mydin harganya lebih murah sedikit...dah beli barang yang diperlukan terus saja menghala balik..sempat juga singgah ke pasaraya Kipmart sebab hubby tiba-tiba teringin pula nak makan pecal jawa pula..tak tahu jadi ke tidak pecal jawanya....singgah sekejap beli sayur-sayur yang diperlukan...


Dah beli bahan-bahannya terus beredar pulang...hubby macam dah tak sabar nak makan pecal jawa tu...inilah bahan-bahan yang diperlukan...
Kacang panjang
tauhu
tampe
timun
tauge
kangkung
kacang tanah
garam gula
gula perang
serbuk perasa 
air asam jawa
cili kering
bawang merah, belacan


Cara-cara membuatnya...
1-Tauhu, tampe potong kecil dan digoreng..dah siap letakkan dalam bekas...
2-Potong timun hiris-hiriskan ikut suka sendiri..tauge ,kangkung, kacang panjang potong-potong dan celurkan sebentar..jangan sampai lecur sangat sedang-sedang saja...
3-Susunkan dalam bekas yang sepatutnya..

Cara membuat kuahnya yang simple...
1-Ambil cili kering,bawang merah,kacang tanah dan belacan gorengkan tanpa minyak sebentar..setelah garing blanderkan bahan yang digoreng tadi...mama blanderkan bahan tu dengan air asam jawa terus...masa mama membuat sos ini,stok kacang sudah ada dalam simpanan jadi tak payah nak diblanderkan sekali...
2-Panaskan minyak dan tumiskan...biarkan kuah sos kacang garing...setelah itu masukkan garam,gula,gula perang dan serbuk perasa secukupnya...
3-Masakkan kuah sos itu sehingga pekat..dah cukup rasa dan masak bolehlah disediakan...
4-Sediakan semua bahan yang telah disediakan tadi dan curah kuah sosnya di atasnya...okay korang selamat mencuba resepi simple dari mamani yer..selamat mencuba..


Inilah pecal yang telah disediakan untuk dimakan oleh hubby...puas hati dapat makan pecal jawa ni...

p/s memasak dari hati untuk insan tersayang...

8 comments:

  1. Menarik dan nmpk sedap sgt

    ReplyDelete
  2. ya ampun menggodanya kak mas :')

    www.neezalife.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. kesian haneeza...mekacih yer...

      Delete
  3. Memasak dari hati, pasti memikat perut 😉

    ReplyDelete
    Replies
    1. yer mmg betul tu memasak dr hati buat semua hepi kn..

      Delete
  4. Replies
    1. alhamdullilah mekacih hernee..

      Delete