HOME CONTACT ME PARENTING RECIPE REVIEW LABEL

Sponsor



Friday, April 21, 2017

TANAM POKOK SERAI PULA

ASSALAMUALAIKUM...
Hubby mama beli 7pekat tanah lagi..alang-alang dah beli terus angkat lebih sedikit...ada extra tanah tak apa katanya...boleh simpan bila nak tanam pokok yang lain boleh digunakan nanti...okay la cik abang !..


Sampai rumah terus masukkan dalam bekas yang besar tu...bekas tong cat recycle jer...minta dari jiran sebelah rumah sebab dia ada banyak lagi bekas yang macam tu..bos kontrak buat rumah orang dan mengecat...banyak bekas tong cat yang ada...jadi minta jer dengan dia...mekacih yer En.Zul bagi abang zul tong ni...nama pun sama duduk berjiran memang seronok...


Bermula lah proses menanam batang pokok serai...masukkan tahah dalam bekas tu dan tanamkan batang serai tersebut...inilah projek yang hubby mama nak lakukan tadi...menanam pokok serai pula...


Ambil seikat serai..potong hujungnya dan tanam jer dalam tanah tu...kita tunggu jer besarnya nanti yer...


Selesai kerja hubby menanam batang serai ni...dah tanam kenalah siram air selalu yer jangan dibiarkan nanti mati dan tak hidup pula...


Duduk situ diam-diam yer pokok serai dan membesarlah dengan jayanya nanti yer...bila dah besar boleh mama guna kamu nanti...

entri diy tanaman mama...

p/s terapi minda dgn tanaman...


10 comments:

  1. seronok dapat menanam mcm ni walaupun kecik2... rumah liez tak de space nak tanam.. klau dapat daun pandan, daun kari,daun kunyit ke dah cukup.. sebab klau masak nak pakai sikitnya...beli banyak pulak tu... last sekali dlm peti ais smp kering

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu fey...bila nak guna sikit jer..kalau nak beli kena ambil byk...mmg kering la dlm peti...tanam jer sikit kat tepi rumah senang nak gunakn..

      Delete
  2. kita dah tanam serai,tapi kat tanah ma,tak hidup.mybe sebab banyak batu kat tanah tu..lepas ni ingat nak tanam kat dalam bekas je..lagi senang kot..

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu eda...kekadang tanah ada yg x sesuai tu yg x hidup..tanam dlm bekas jer lg senang...

      Delete
  3. Replies
    1. mmg seronok mar lebih2 lg bila dpt hasilnya...

      Delete
  4. ooo tanam sekali serumpun gitu eh ma..ari tu kita tanam sebatang2 sekali mati da...hahaha

    - Hernee Nazir -

    ReplyDelete
    Replies
    1. haah hernee...kena tanam serumpun mcm tu...

      Delete
  5. Salam bertani.
    Aktiviti yang berfaedah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu WP...aktiviti yg berfaedah...

      Delete