30 May 2014

# resepi masakan

Resepi : Ikan Selar Goreng Kicap Bertaucu

SALAM 1 MALAYSIA
Assalamualaikum...


Bahan-bahan yang perlu ada...
ikan selar
taucu
bawang merah,bawang putih
cili api,cili merah
halia,kicap
sedikit minyak dan daun sup utk hiasan

Cara-cara memasaknya...
1-Goreng ikan selar tu terlebih dahulu dah siap tepikan dalam bekas..
2-Hiris bawang merah,bawang putih,halia,cili api,cili merah...
3-Tumiskan halia dan bawang putih...bila dah naik bau masukkan sedikit air..kemudian
masukkan kicap,taucu,bawang merah,cili api,cili merah yang telah dihiris2 tadi..
4-Tambah garam dan perasa secukupnya...biarkan sekejap kalau nak cair tambahkan air sedikit...
5-Tutup api dan tuangkan kuah kicap diatas ikan yang telah digorang tadi...letakkan daun sup untuk hiasan...
6-Siap dan bolehlah dihidangkan bersama nasi panas...

selamat mencuba kawan-kawan resepi simple ini..

18 comments:

  1. lamanya tak makan masakan bertaucu ni. hmmm.. kena balik kampung baru dapat makan. hihi.

    ReplyDelete
  2. Sedap nya tapi busy kerja da kerja , simple camni pun tak termasak... T_T

    ReplyDelete
  3. mama, thanks ye share resepi ni. Saya ni kan... tak pernah masak guna taucu. Baru tahu, masukkan je mcm tu ye taucu tu.

    ReplyDelete
  4. sedapnye mama
    lama dah saya tak buat msak taucu ni
    tetiba teringin lah plak :)

    ReplyDelete
  5. Nmpk sedap.. Nnti nk cubalah.. SLM kenal

    http://ciklapunyabelog.blogspot.com

    ReplyDelete
  6. Informasi yang sangat menarik gan !

    ReplyDelete