07 May 2014

# resepi masakan

Resepi Laksa Penang

SALAM 1 MALAYSIA
Assalamualaikum..



Masa berpuasa ini dugaan memang besarkan...bila tengok gambar saja dah buat iman bergoncang bila nak tulis resepi ni...tapi itu semua tak akan membuat diri ini tergoda dengan mu syaitan...boleh saja menaip tanpa rasa nak meleleh pun air liur ni...yang penting niat kita pasti Allah permudahkan semuanya...inshaAllah...jom la kita lihat resepi ini yang pastinya semua orang suka memakannya dan membuatnya pun memang cukup senang...

Bahan-bahan yang diperlukan...
mee laksa mama beli yang dah siap jer
ikan kembung
air asam jawa,asam keping
bunga kantan,daun kesum
tauge kalau suka,timun,bawang besar.
limau kasturi,cili api,telur
serbuk perasa dan garam
cili yang sudah diblander

Cara-cara membuatnya...
1-Ambil ikan kembung,bersihkan dan rebus dahulu sehingga ikan masak...rebuskan telur juga...mee laksa bolehlah dicelur dengan air panas...dan toskan...
2-Selepas tu boleh sediakan bahan-bahan sampingan yang diperlukan,timun dihiris,bawang besar dihiris,cili api potong kecil-kecil,tauge di buang ekornya..kalau suka boleh letak salad atau daun pudina...telur dipotong dua dan letakkan dalam satu bekas kesemua bahan sampingan tadi...
3-Bila ikan sudah masak angkat dan toskan...ambil isi ikan dan blander...selepas itu masukkan ikan yang sudah diblander tadi ke dalam periuk...tulang-tulang ikan tadi pun boleh diblander juga bila dah hancur tapis airnya dan letakkan ke dalam periuk berisi isi ikan tadi...masukkan cili yang sudah di blander, air asam jawa,air ikut suka banyak mana pun,bunga kantan dan daun kesum...
4-letak periuk di atas dapur dan biarkan mendidih...masukkan garam dan serbuk perasa secukupnya...biarkan kuah laksa itu mendidih sebentar...laksa siap untuk dihidangkan bersama bahan-bahan sampingan yang telah disediakan tadi...

Selamat mencuba kawan-kawan semua...

21 comments:

  1. ok ini juga adalah favourite...sangat sedap..alamak jadi teringin tiba2...

    ReplyDelete
  2. nyum..nyum.. sedapnya mama..

    ReplyDelete
  3. selamat menunaikan ibadah puasa di bulan rejab ni mama... adeh cheq org Penang pun dah kecoq aiyak liuq... uwaaa

    ReplyDelete
  4. alahai..sedap jee nampak laksa. nak masak malas. makan kt kdai je la.hehe

    ReplyDelete
  5. Alhamdulillah
    sedapnya saya tengok laksa ni kak'saya suka rasa
    masam pedas dan bawang besar tu :)

    ReplyDelete
  6. yumyumyum..laksa pening memang terbaik...hikhikhik..(^_^)

    ReplyDelete
  7. hmm, lama x makan laksa... rasa sedap pulak tgok gambar tu..

    ReplyDelete
  8. aduhai..meleleh aiq liuq..tringin sgt..laksa semennjung ngn sni xsma..wuwu..

    ReplyDelete
  9. Kita suka laksa Penang..lagi masam lagi best..

    ReplyDelete
  10. wah ! laksa sedap kalau pekat dan pedas ;)

    ReplyDelete
  11. tak minat laksa penang tapi suka giler laksa johor... terbaek ooo

    ReplyDelete
  12. laksa.. memang sedap.. tapi bukan faberet laa mama maszul.. singgah sini..mama maszul sihat?

    ReplyDelete
  13. Febret ni, tiap2 weekend je mummy mmg akan masak laksa penang tapi xletak taugeh utk mee laksa lak xsuka gna yg dh siap sbb dia mcm sticky sikit..... LAKSA PENANG MMG SEDAP.....;-)

    Mama di tag "http://cikna136.blogspot.com/2014/05/the-liebster-award.html"

    ReplyDelete
  14. lama tak makan laksa penang..sedapnya!

    ReplyDelete
  15. alahai...terliur..........!!!!

    ReplyDelete