SALAM 1 MALAYSIA
Assalamualaikum...

22 Jun setiap tahun dari daku kecil memang tiada nada ucapan dari adik beradik jauh sekali dari mak dan abah...walaupun aku tak kisah tentang itu semua tapi jauh di satu sudut hatiku memang ingin sekali ku merasa keinginan untuk mendengar ucapan hari lahir dari mereka semua...mungkin itu semua telah ditakdirkan buat diriku kerana dibesarkan oleh seorang insan selain ibu kandungku...

Sejak kecil aku dibesarkan oleh ibu saudaraku jadi ucapan selamat hari lahir itu memang susah sekali nak ku dengar di telingaku sejak usia ku sejak kecil lagi...mungkin ibu saudaraku tidak tahu tarikh hari lahir ku yang sebenar atau ada alasan yang lain itu aku kurang pasti...tidak pernah sekali dalam hidupku aku di berikan kek hari lahir mahu pun hadiah yang menarik...kekadang bila sampai tarikh hari lahir ku akan ku biarkan hari itu berlalu tanpa melakukan apa-apa pun...


Pernah aku ingat dulu semasa usiaku sudah mencecah 17 tahun.. itulah pertama kalinya aku meminta supaya dibelikan sebiji kek buat hari lahir ku...dulu masa itu kawan-kawan sibuk membuat party untuk menyambut hari lahir yang ke 17 kononnya nak juga merasa menyambut hari lahir yang ke 17tahun ala-ala sweet 17 la kononnya...itulah pertama kali aku meminta dari mak saudaraku tentang rasa keinginan itu...sedih hati mengingatkan cerita dulu tapi aku amat berterima kasih pada arwah mak saudaraku yang sanggup bersusah payah membuatkan aku sebiji kek untuk hari lahirku itu...

Masa tu la aku mula terfikirkan adakah mungkin mak kandung aku juga lupa akan tarikh keramat masa melahirkan aku dulu... tapi itu semua aku buat tak peduli saja...biarkanlah tarikh lahirku ini jadi sejarah hidupku selamanya...terasa juga keinginan untuk mendengar ungkapan dari bibir mak atau adik beradik ku yang lain...namun suasana itu memang tak pernah ujud dalam kamus hidupku setiap tahun...bagiku hari itu seperti hari-hari yang biasa juga tanpa ada yang istimewanya...tapi aku bersyukur ke hadrat Illahi kerana mak kandung aku sanggup mengandungkan aku selama 9 bulan dan melahirkan aku ke dunia ini..


Biarkanlah ianya berlalu seperti selalunya tanpa ada sesalan di hati ini...kekadang terasa juga kenapalah aku tidak seperti adik beradik aku yang lain yang bisa mendapat ucapan dan sentuhan seorang mak dan abah ketika hari lahir mereka...biarlah itu semuanya aku dah tak kisah dan tak kuasa hendak memikirkannya biarlah ianya berlalu seperti arus air yang deras mengalir selamanya...

Alhamdullilah !! sekarang ini aku dikurniakan seorang suami dan anak menantu yang memberikan sering memberikan ucapan itu...suamiku sejak mula kami berkahwin sehingga kini sudah 28 tahun ku dengar ucapan pertama dari mu...ingatan keluarga yang membuat aku kembali mengingati tarikh keramat hari lahir ku walaupun dulu memang tidak ku indahkan hari keramat itu...moga Allah akan memberikan aku peluang sentiasa dapat mendengar ucapan tarikh keramat aku itu dimasa nyawaku masih di kandung badan sehinggalah nanti bila mataku mulai tertutup rapat untuk menemui mu Ya Allah... 

terimakasih juga buat kawan-kawan semua kerana sudi memberi ucapan keramat dan membuat aku ingat dan tidak melupakan tarikh keramat itu...

p/s tak semua perkara di dunia ini indah semuanya...