11 December 2014

# resepi masakan

Resepi Vadai Untuk Minum Petang

SALAM 1 MALAYSIA
Assalamualaikum...



Teringin nak makan terbuat juga la vadai ni semalam...pagi lagi dah rendam kacang dhal ni supaya jadi senang bila petang kacangnya dah kembang dan lembut...bila blander senang jer hancurnya...nak membuatnya pun tak la susah mana pun hanya ambil masa sekejap jer tak payah la nak duduk lama-lama kat dapur...

Pada kawan-kawan yang teringin nak membuatnya boleh la mencuba resepi vadai ni memang mudah dan simple jer...pada teman alam maya Anajingga yang nak resepi ni kat intagram semalam boleh la mencubanya nanti yer...jom kita tengok resepinya...

Bahan-bahan yang diperlukan...
Kacang dhal, 
bawang merah, jintan manis, 
cili kering, daun kari, garam

Cara-cara membuatnya...
1-Rendam kacang dhal selama 4 jam semalam pun elok juga supaya kacang lembut dan senang diblander..
2-Bila kacang dhal dah kembang toskanlah airnya...Kemudian bolehlah diblander tanpa air kacang dal tadi hingga hancur...kalau ada yg tak berapa hancur tu biarkan itu lebih baik..biar ada rasa kacang dhal yang kasar sedikit..letakkan kacang yang sudah diblander tadi dalam satu bekas...
3-Potong bawang,cili kering dan masukkan ke dalam adunan kacang dhal yang sudah diblander tadi...masukkan juga jintan manis,daun kari,garam dan gaulkan kesemuanya sehingga sebati...
4-Ambil sarung tangan plastik sapukan minyak sedikit dan bulat-bulat dan leperkan sedikit adunan vadai tadi letakkan dalam dulang yang telah disapu minyak sedikit supaya tak melekat...buat sehingga habis ikut suka kita...  
5-Goreng dalam minyak yang bersederhana panas sehingga kekuningan...jika suka boleh masukkan daun kari ke dalam minyak gorengan untuk menambah aroma daun kari tersebut...bila dah siap boleh dijamukan untuk minum petang bersama minuman panas..
Okay selamat mencuba yer kawan-kawan semua..


9 comments:

  1. Kakak tak pernah buat sendiri tau
    Biasa kakak beli yg forzen tu.
    Baca resepi macam mudah aje kisahnya..

    ReplyDelete
  2. Kami panggil kuih masalodeh... Mmg sedap mkn pnas2..

    ReplyDelete
  3. Salam Mama ,,Wah pandai Mama buat Vadai ..hehehhe Lya tak pernah makan lagi benda ni ..Sedap jer nampak ..

    ReplyDelete
  4. sedap nya mama... mgg kuih faveret saya ni... tapi saya buat selalu lembik dan susah nak bentuk... :(

    ReplyDelete
  5. terliur nya. lama sgt xmkn. liz suka kalau garing skit. hehe

    ReplyDelete
  6. salam mas....la mudah je resepi nya yer.ni pebret sy.nk try buat la.tq for resepi.

    ReplyDelete
  7. terima kasih banyak2 mama Maszul tersayang, In shaa Allah ana akan cuba nanti, kena pi cari kacang dal dulu ni... tq mama Loves You lah :)

    ReplyDelete